De Wilde Ganzen KennisHub biedt op dinsdag 15 november van 19:00 tot 21:30 uur de training ‘Betrek je Achterban’ aan. Een korte onlinetraining waarin je effectief leert over drie aspecten: het versterken van de relatie met je bestaande achterban, het vergroten van je achterban en het meten van de impact van je verhalen.

Aandacht voor het werk van je partner en van jou

In tijden waarin iedereen dagelijks overladen wordt met berichten is het moeilijk om als stichting of vzw nog een beetje aandacht te krijgen voor het werk van jouw partner en jou. In reactie daarop zou je natuurlijk kunnen overgaan op het produceren van clickbait of een TikTok-filmpje, om tenminste nog wat aandacht te krijgen. Maar uiteindelijk blijkt het toch meestal beter om jezelf te blijven. Je kunt veel bereiken door vooral slimmer en strategischer met je achterban te communiceren en zo het verhaal over jouw partner of project beter onder de aandacht te brengen.

Constructieve verhalen die impact laten zien zijn ook positief voor je fondsenwerving

Slim en strategisch communiceren is zo makkelijk nog niet. Vandaar dat we in deze onlinetraining aandacht besteden aan manieren om jouw achterban goed op de hoogte te houden van het werk van jouw stichting of vzw. Constructieve verhalen blijken namelijk een positieve bijdrage te leveren aan de fondsenwervingsresultaten voor jouw goede doel. Hoewel berichten met een hoge mate van urgentie op korte termijn vaak veel fondsen opleveren, blijkt op lange termijn dat authentieke en op oplossingsgerichte communicatie beter werkt.

Dit levert een duurzame stroom van inkomsten op. Verhalen over hoe jouw partners daar hun problemen oplossen zorgen voor grotere geefbereidheid op de lange termijn onder je vaste donateurs. Vaste donateurs willen namelijk graag horen dat hun donaties iets hebben opgeleverd en zijn alleen als dat zo is, bereid opnieuw een bijdrage te leveren. Ze hebben dus baat bij impact reporting.

Tactieken voor werven van nieuwe donateurs

Het bereiken van nieuwe donateurs vergt dat je stichting of vzw de actualiteit opzoekt en zo probeert nieuwe groepen mensen te bereiken, met mooie en spannende verhalen die verteld worden door de mensen daar. Naast het opzoeken van de actualiteit kan het ook zinvol zijn om op een slimme manier mensen te benaderen en uit te zoeken hoe jij en het team van mensen in je stichting of vzw verbonden zijn met anderen.

Maar uiteindelijk is natuurlijk het resultaat dat telt: een achterban die trouw is en weet waar je stichting voor staat. Dat is goud waard. Het laatste waar we het over zullen hebben tijdens de training is dan ook het inzicht krijgen in de impact van jouw communicatie. Hoe houd je bij wie je bereikt, wat die mensen met jouw informatie doen en welke inzichten dat oplevert voor het verder verbeteren van jouw communicatiestrategie.

Aanmelden

Na inschrijving ontvang je direct een e-mail met de link om het webinar bij te wonen.

  • Naam(Required)