Van een kleuterschool zonder deuren tot een volwaardige basisschool

In de gemeenschap Esikulu, op het platteland van Kenia, staat een kleuterschool zonder deuren, ramen een goede vloer. Het schoolbestuur wil het gebouw opknappen en tegelijkertijd vergroten, zodat er een basisschool komt waar kinderen van alle leeftijden naartoe kunnen.

De Buriangi school staat in de Busia County, in een gebied met veel kleine gemeenschappen. In de wijde omgeving van de school wonen ongeveer 10.000 mensen, in verschillende gehuchten of losse huizen. De meeste mensen leven er van het land en hun inkomen is laag, gemiddeld 1 dollar per dag. Er is geen industrie en er zijn geen grote bedrijven. De dichtstbijzijnde basisschool is vijf kilometer verderop.

Vijf kilometer lopen

Om bij deze school te komen, moeten de kinderen kilometers lopen. Er is geen openbaar vervoer, waardoor het regelmatig voorkomt dat de kinderen niet naar school gaan. Er is wel een particuliere school, maar die is voor het merendeel van de bevolking onbetaalbaar. Er is dus alleen een kleine kleuterschool zonder deuren, ramen en een stenen vloer. Erg vervelend, want de kinderen worden er gebeten door de vele zandvlooien die hier rondspringen.

Project in het kort

School voor 500 kinderen

Samen met de gemeenschap en de lokale overheid is besloten het schoolgebouw op te knappen met een stenen vloer en ook om de school uit te breiden tot een volwaardige basisschool. Er komen drie klaslokalen voor de kleuterschool, vier lokalen voor de basisschool en een toiletblok met tien toiletten. 500 kinderen gaan straks naar deze school.

De Buriangi school werkt samen met de Nederlandse stichting Hoog Tijd voor Andersom. De overheid van Kenia betaalt de salarissen van de negen leerkrachten. Helpt u mee het bedrag bij elkaar te krijgen om deze kleine kleuterschool om te bouwen tot een mooie openbare basisschool voor alle kinderen uit de buurt?

Helma Nijssen

Particulier Initiatief

Stichting Hoog Tijd voor Andersom

Helma Nijssen

Particulier Initiatief

Stichting Hoog Tijd voor Andersom