5.2 Toolkit Fondsenwerving

Om jullie project te laten slagen heb je middelen nodig. Zowel financiële middelen als middelen in de vorm van diensten, goederen, kennis en tijd. Die middelen kun je bij particulieren, bedrijven, NGO’s, vermogensfondsen en andere instellingen op verschillende manieren werven. Kijk ook waarop jullie juist kosten kunnen besparen. En vergeet vooral niet in gesprek te gaan met jullie partnerorganisatie over  welk deel van het geld of de goederen/diensten daar vandaan gehaald kunnen worden. Dat is vaak meer dan je denkt!

Donateurs, crowdfunding, NGO's en vermogensfondsen

Individuele donateurs

Individuele donateurs

Voor veel ontwikkelingsorganisaties zijn individuele fondsen nog altijd de grootste inkomstenbron. Lees verder

Crowdfunding

Individuele donateurs

Crowdfunding is ‘hot’; steeds meer stichtingen maken er gebruik van. Als je het goed doet kun je er in korte tijd veel geld (en andere middelen) mee inzamelen. Lees verder

NGO’s & vermogensfondsen

Individuele donateurs

Er zijn alleen al in Nederland meer dan duizend fondsen beschikbaar voor maatschappelijke doelen. Lees verder

Bedrijven, kosten en wees authentiek

Bedrijven & instellingen

Bedrijven en instellingen

Het verschil tussen de commerciële en sociale sector wordt kleiner. Bedrijven worden socialer en steunen ook particuliere initiatieven. Lees verder

Kosten besparen

Kosten besparen

Kijk ook goed waarop jij en/of je partnerorganisatie kunnen besparen. Niet alles hoeft (veel) geld te kosten. Lees verder

Wees authentiek!

Individuele donateurs

Fondsenwervende activiteiten oogsten het meeste succes als ze authentiek zijn. Inspireer mensen door met hart en ziel bezig te zijn. Lees verder

Fondsenwerving op locatie?

Fondsenwerving in partnerlanden

Individuele donateurs

‘Hulp’ gaat niet meer alleen van Europa naar lage- en middeninkomenslanden. Lees verder