Fondsenwerving bij individuele donateurs

Voor veel ontwikkelingsorganisaties zijn individuele fondsen nog altijd de grootste inkomstenbron. Maar particulieren zijn om meer redenen belangrijk. Ze kunnen zich aan jullie organisatie verbinden en zo het maatschappelijk draagvlak vergroten. Hoe meer betrokkenheid, hoe meer bekendheid, hoe meer steun. Naast geld kunnen mensen ook hun tijd, kennis en netwerk inzetten. Investeer dus in de relatie die je hebt met donateurs. Fund raising is belangrijk, maar friend raising ook!

Manieren om fondsen te werven bij particulieren:

  • Evenementen: een grote bron van inkomsten! Denk aan een kunstveiling, een sponsorloop of een benefietdiner.
  • Online media: bijvoorbeeld een duidelijke ‘doneerknop’ op jullie website, regelmatig een digitale nieuwsbrief, en gerichte Direct Mail; een persoonlijk mailtje met nieuws, een wens of een oproep vinden mensen vaak leuker dan een mail gericht op een grote groep.
  • Crowdfunding!: een leuke vorm van fondsenwerving, waarbij je mensen via sociale media mobiliseert, hen in actie laat komen en hen oproept giften te doen.
  • Periodieke donatie door vaste donateurs. Benadruk het belang van een vaste donatie, zoals bijvoorbeeld de continuïteit die dan wordt gewaarborgd.
  • Diaspora-fondsenwerving: fondsen werven bij mensen uit de lokale gemeenschap/het land van oorsprong die geëmigreerd zijn naar economisch sterkere landen.
  • Collectes: vraag of je een collectebus in een winkel mag zetten of vraag je lokale supermarkt of je een krat neer mag zetten waarin mensen hun lege-flessenbonnetjes kunnen doneren aan jullie stichting.
  • Persoonlijke werving: werven bij mensen die je ontmoet of al kent, op een persoonlijke manier. Zorg dat je een goede elevator pitch hebt, een kernboodschap!
  • Straatwerving: als je een vergunning aanvraagt bij de gemeente kun je net als grotere organisaties mensen aanspreken op straat. Dat wordt soms als opdringerig ervaren, dus geef mensen bijvoorbeeld een klein cadeautje als tegenprestatie – iets dat representatief is voor jullie projectland.
  • Grote giften: zomaar of bij speciale gelegenheden. Bijvoorbeeld in plaats van cadeaus voor het 25-jarig huwelijk gasten vragen te doneren voor jullie goede doel.
  • Nalatenschappen: mensen kunnen je stichting een bepaald geldbedrag nalaten na hun overlijden. Dit wordt vastgesteld in hun testament. Attendeer mensen hierop op jullie website.
  • Productverkoop: kalenders, kwartetten, kleding uit je projectland of met je logo erop, kaartensets, taart en drankjes op een evenement. De mogelijkheden zijn eindeloos om op een andere manier geld te werven. Een product kan ook een dienst zijn die je levert: wat zijn jouw verkoopbare of dienstverlenende talenten? Het geven van een workshop, voorstelling, lezing?

Al deze activiteiten kunnen jullie ook in het projectland ondernemen. Op Change the Game Academy staan veel inspirerende voorbeelden van fondsenwervende activiteiten in projectlanden.

Welke vorm van fondsenwerving je ook kiest, vergeet niet mensen te bedanken en regelmatig op de hoogte te houden. Het kost minder moeite om donateurs langdurig aan je te binden, dan om ze steeds opnieuw te werven.

Meer informatie:
Vonk! Fondsen werven met hoofd en hart, Petra Hoogerwerf (2013).