“Sommige mensen kunnen jarenlang ergens van dromen. Ik ga liever aan de slag, nu voor de bouw en inrichting van nieuwe scholen in Mfuom in Ghana. Het is geweldig om met een klein project zoveel voor mensen te kunnen betekenen,” aldus Alef Meulenberg van stichting Rhiza. Samen met de mensen in Mfuom en Wilde Ganzen wordt er hard gewerkt aan toegang tot goed onderwijs.
Vrijwel alle inwoners van de plattelandsgemeenschap Dwakwamfuom leven onder de armoedegrens. Gezinnen hebben vijf of meer kinderen, die vaak niet naar school gaan. Dat is natuurlijk niet goed voor hun ontwikkeling. De basisscholen in de regio zitten overvol en de wachtlijsten zijn lang. De scholen kampen met materiaaltekorten en geldgebrek voor onderhoud.
Rhiza wil drie klaslokalen bouwen en inrichten zodat straks 90 kinderen uit kansarme gezinnen in klassen van 30 kunnen rekenen op structureel goed basisonderwijs. Tevens worden extra toiletten en wastafels geĂŻnstalleerd. De school, genaamd Mfuom Center of Education, richt zich bewust op de armste kinderen uit de omgeving en trekt onderwijzend personeel aan eveneens uit de directe omgeving.
Samen bouwen we op duurzame wijze een school voor de armste kinderen uit het dorp, omdat ieder kind recht heeft op goed onderwijs.
Minder kinderen in een klas
De bestaande basisschool wordt niet vergeten. De komst van de nieuwe school verlicht de klassen daar omdat het een positief effect heeft op de klasomvang. Die kunnen slinken van bijna 60 kinderen per klas naar 30 tot 40 leerlingen. Stichting Rhiza realiseerde in Mfuom al een bibliotheek, een goed uitgerust ICT- leslokaal, en een kleuterschool met vier lokalen in 2015, waar nu 180 kinderen gebruik van maken. Samen met de gemeenschap, leiders en directie en staf uit de nabije omgeving. Rhiza stelt de bibliotheek en ICT ruimte beschikbaar voor de kinderen en leraren van de bestaande basisschool en er worden tafels, stoelen, schoolborden en gymspullen gekocht.
Leraren trainen met stichting Rhiza
Leraren zullen worden getraind door een officiële onderwijstrainingsinstantie, gedurende vier maanden. Niet alleen nieuwe onderwijzers die op de school komen werken, maar ook de leraren van de bestaande scholen zullen deelnemen aan de cursussen. Dit vergroot de betrokkenheid en passie voor het lesgeven. Door het ICT lokaal is het slagingspercentage op de bestaande school gestegen. Om apparatuur te beschermen en bruikbaarheid te waarborgen, wordt het lokaal voorzien van nieuwe deuren en ramen tegen het stof én komen er zonnepanelen zodat de computers gebruikt kunnen worden bij stroomuitval, wat in Noordwest Ghana vaak voor komt.
Alef Meulenberg, oprichter van Rhiza: “De basisschool in Mfuom is een prachtig voorbeeld van een samenwerking tussen een Nederlandse stichting en een zeer betrokken lokale gemeenschap. Samen bouwen we op een duurzame wijze een school voor de armste kinderen uit het dorp, omdat ieder kind recht heeft op goed onderwijs.
Wilde Ganzen steunt financieel maar ook met kennis en kunde om dit project tot een goed einde te brengen. Wilde Ganzen gelooft dat kleinschalige, concrete projecten het verschil maken in de levens van mensen in armoede. Daarom steunt Wilde Ganzen duurzame ontwikkelingsprojecten zoals deze; opgezet door bevlogen Nederlanders samen met de lokale bevolking. Dát is de manier van armoedebestrijding van Wilde Ganzen.