Wilde Ganzen werkt in India intensief samen met Smile Foundation. Een grote Indiase organisatie die elk jaar meer dan 600.000 kinderen en hun families helpt. Mede-oprichter Santanu Mishra: “De trainingen van Change the Game Academy werken, we zien het elke dag weer.”

Santanu Mishra Smile Foundation India
Santanu Mishra zette in 2002 samen met een andere jonge zakenmensen Smile Foundation op.

“Wat als ik geboren was op precies dezelfde dag, maar dan in een heel arm gezin?” Die vraag stelt Santanu Mishra zichzelf regelmatig en het is ook de reden dat hij Smile Foundation heeft opgericht. “Zelf ben ik opgegroeid in een gezin uit de middenklasse van India, in een van de armste staten van het land. Mijn ouders hadden gelukkig genoeg geld om mij naar school te kunnen sturen. Maar als ik in een arm gezin was geboren, had mijn leven een heel ander verloop gekend. De kinderen uit deze families hebben niks verkeerds gedaan, ze hebben alleen pech. Dat motiveert mij om te helpen, zodat arme kinderen naar school kunnen en hun toekomst kunnen verbeteren.”

Middenklasse heeft voor het eerst geld

Uit die drive ontstond Smile Foundation, een organisatie die vooral met steun uit eigen land projecten opzet voor kinderen en hun ouders. “In India hebben mensen uit de middenklasse voor het eerst in hun leven geld. Dat investeren ze natuurlijk eerst in hun eigen vooruitgang. Wij hebben Smile Foundation opgericht in een tijd dat er wereldwijd een economische crisis was. Dus we moesten nieuwe manieren verzinnen om fondsen te werven.” Dat werd de focus op het bedrijfsleven. Mishra: “Wij begrijpen het bedrijfsleven, omdat we er zelf uit komen.”

Door de stijging van de welvaart in India stellen mensen hogere eisen aan de producten die ze dagelijks kopen. Dat ziet Mishra als een kans voor goede doelen: “Gelijkwaardige behandeling van hun klanten en eigen werknemers is voor veel bedrijven heel belangrijk geworden. Door goede doelen te ondersteunen krijgt een bedrijf niet alleen een beter imago, het helpt ook om een eerlijker samenleving te krijgen. Arme mensen, maar uiteindelijk ook het zakenleven hebben daar baat bij. En andersom brengen bedrijven ons niet alleen geld, maar ook kennis, toegang tot technologieën en goede meetinstrumenten om de impact van ons werk in kaart te brengen.”

Smile Foundation India zet zich in voor meisjes
Smile Foundation voert op dit moment de campagne ‘ She can fly’ en zet zich hiermee in voor meisjes in India.

Trots

Al snel na de oprichting van Smile in 2002 kwam de organisatie in contact met Wilde Ganzen. “Zij hebben ons altijd ondersteund, eerst via het Action for Children programma en later via Change the Game Academy”, vertelt Mishra. Via dit laatste programma biedt Wilde Ganzen trainingen aan hoe je het beste lokaal fondsen kunt werven en de overheid kunt aanspreken op hun verantwoordelijkheid. “Ik ben er zo trots op dat heel veel goede doelen hier in India dankzij Change the Game Academy op eigen benen kunnen staan.”

Succesvolle trainingen

Smile Foundation is nu de Nationale Partnerorganisatie van Wilde Ganzen in India, wat betekent dat zij de trainingen van Change the Game Academy uitvoeren. “De impact van die trainingen is enorm, want we zien dat goede doelen in ons land hierdoor erg succesvol zijn geworden fondsenwerving.” Zo nam de non-profit organisatie Gosavi Bahudeshiya Sanstha deel aan een training in Delhi. Met de kennis die ze daar opdeden vroeger ze een makelaar uit de omgeving om hun school te bezoeken. De makelaar raakte zo onder de indruk van het werk van de organisatie, dat hij een grote contributie deed. Mishra: “Dit motiveert ons om te blijven investeren in de ontwikkeling van mensen.”

“Door ze meer kennis te geven kunnen ze nog beter samenwerken met het bedrijfsleven en de overheid en daarmee grote resultaten bereiken om armoede in India terug te dringen”, zegt Mishra tot slot. “Eigenlijk is het heel simpel: zorg dat je mensen het juiste gereedschap geeft, dan volgen er vanzelf prachtige resultaten. En we zien dat het werkt, elke dag weer.”