Chaos in de klas voor kinderen uit ‘de Groene Hel’

Als je op een basisschool van Iquitos iets leert, mag het een wonder heten. In klassen is het vaak een grote chaos, er zijn nauwelijks boeken en potloden en leerkrachten missen de kennis en ervaring om de kinderen goed les te kunnen geven… Gelukkig valt dit op te lossen met goede lesprogramma’s.

Project in het kort

  • Peru
  • Hiermee help je 300 mensen
  • Kwaliteitsonderwijs
  • Totaal kosten van dit project € 28.745,00
  • Uitzending van dit project 23/02/2020 11:55 NPO2
  • Project nr. 2017.0196
De Groene Hel. Zo noemen de mensen het immense Amazone oerwoud in Peru. Wie naar de stad Iquitos wil, moet met het vliegtuig of de boot. De mensen die er wonen, leven van de natuur. En in de achterstandswijken geldt het recht van de sterkste. Van kinderen wordt verwacht dat ze al op jonge leeftijd meehelpen te overleven. Liedjes zingen, spelletjes doen en boeken lezen? Het wordt beschouwd als luxe die de meerderheid van de kinderen nooit meemaakt.

Kinderen hebben nog nooit een potlood gezien

Veel kinderen die op de basisschool beginnen hebben nog nooit een potlood vastgehouden. Ze kunnen zich slecht concentreren, weten niet wat creativiteit is en hebben vaak weinig zelfvertrouwen. En trouwens, waarom zou je eigenlijk naar school gaan? Papa en mama hebben nooit onderwijs gehad en geloven ook niet zo in dat gedoe. Werken levert meer op.

De meesters en juffen doen wat ze kunnen. Maar de meesten hebben zelf ook niet de beste scholing gehad. Orde houden in een klas vol drukke kinderen zonder interesse is vreselijk moeilijk. Dus wat gebeurt er: de leerkrachten kiezen de beste leerlingen eruit, die krijgen les. De rest wordt aan hun lot overgelaten. En zo kunnen de jongens en meisjes in groep 7 nog steeds geen makkelijke woorden lezen, laat staan een rekensom maken.

Vijf jongetjes in Peru poseren lachend voor een foto.Positief stimuleren

Het kan gelukkig anders. De Peruaanse organisatie El Manguaré probeert het onderwijs te verbeteren door trainingen te geven aan leerkrachten. Zo wordt er geleerd duidelijke regels en afspraken op te stellen voor de kinderen, krijgen de leerkrachten les in taal en rekenen en wordt ze geleerd kinderen positief te stimuleren en individuele aandacht te geven aan kinderen die achterblijven.

Of het werkt? Jazeker! Het project is al in 2008 van start gegaan en de resultaten zijn mooi. De ontwikkeling van kinderen gaat met sprongen vooruit. En het allermooiste: de kinderen beginnen meer in zichzelf te geloven en daarmee ook in de mogelijkheid op een beter leven in de toekomst.

Die positieve en opbouwende sfeer in de klas willen we graag op meer scholen zien. Help je mee om een einde te maken aan de chaos op basisscholen in Iquitos?

Steun dit project

Home