‘Investeren in meisjes heeft een groot multipliereffect’
‘Vijftig jaar geleden ben ik al eens geïnterviewd door Wilde Ganzen’, vertelt Frans Everts. ‘Het was op een zondagsschool in Leiden. Ik heb geen idee meer waar het gesprek over ging, maar ik weet wel dat het live op de radio werd uitgezonden.’
Een halve eeuw later vindt dit tweede interview plaats. Inmiddels hebben Frans en zijn vrouw Monique Timmermans een succesvolle carrière in het bedrijfsleven op hun CV staan. Dat heeft hen in de positie gebracht om iets terug te kunnen doen. Met een Fonds op Naam steunen ze jaarlijks onderwijsprojecten voor meisjes.
“We zijn best gefortuneerd, daar willen we anderen in laten meedelen”, legt Frans uit. De keuze voor onderwijs aan meisjes is bewust. “Uit onderzoek blijkt dat bij investeringen in onderwijs voor meisjes het multipliereffect erg groot is. Je helpt niet alleen de jonge meiden zelf vooruit, maar op de lange termijn ook hun families en toekomstige kinderen.”
Kleinschalig en lokaal
“Daarbij hebben we bewust voor Wilde Ganzen gekozen”, vertelt Monique. “Vooral omdat de projecten kleinschalig zijn. We waren al een tijdje donateur, maar met een Fonds op Naam hebben we besloten voor langere tijd een commitment aan te gaan. Zo zien we nog directer de impact van onze investeringen.
We krijgen projectvoorstellen toegestuurd, we maken samen een keuze en na afloop ontvangen we een rapportage.” Frans: “En de constructie van een Fonds op Naam is fiscaal aantrekkelijk. We zijn trouwens ook bij Wilde Ganzen uitgekomen omdat jullie altijd met lokale partners werken. De kans van slagen van projecten is groter als je lokaal draagvlak hebt en de gemeenschap zelf betrokken is.”
Onderwijs is essentieel
Hun Fonds op Naam draagt een bijzondere naam: FEMME. “Dat staat voor ‘Frans En Monique Meiden Educatie'”, legt Monique uit. Een woordgrapje, maar wel met een serieuze ondertoon. Haar eigen achtergrond speelt mee in de keuze voor deze focus. “Ik ben opgegroeid met een moeder die niet werkte, dat stimuleerde mij om financieel onafhankelijk te worden. En Frans en ik hebben drie dochters, die hebben we altijd aangemoedigd hun eigen weg te volgen.”
Voor meisjes die opgroeien zonder diezelfde kansen is onderwijs cruciaal, benadrukt ze. “Als je gericht investeert – bijvoorbeeld in computers, lokaalinrichting, een slaapzaal voor meisjes – help je op de lange termijn een hele groep meiden vooruit. Daar doen we het voor.”