Op dit moment is het heel lastig om fondsen te werven voor je project. KidsCare Kenia laat zien hoe zij 30.000 euro ophalen met een originele campagne.

Met de campagne ‘Een zaadje voor een zaadje’ lukt het KidsCare om in Kenia zeshonderd zadenpakketten uit te delen, bestaande uit zaden voor mais en bonen, aangevuld met kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Daarnaast worden in samenwerking met de Keniaanse lokale overheid trainingen verzorgd om zo snel mogelijk een flinke oogst te krijgen. Zeshonderd gezinnen met weeskinderen en kinderen met een beperking krijgen hulp om hun akkers te bewerken. Precies op tijd voor het regenseizoen.

Deze campagne brengt voor ruim tweeduizend weeskinderen en kinderen met een beperking en hun gezin voedselzekerheid voor komend jaar. 

Hoe werkt het?

Donateurs in Nederland kunnen op de website van KidsCare voor 25 euro een compleet zadenpakket doneren. Ook kan worden gekozen een deel van het bedrag te doneren. Een compleet zadenpakket kost eigenlijk 50 euro, maar het Wilde Ganzen Coronafonds verdubbelt elke opgehaalde euro. Het streven is om op 5 mei over minimaal 30.000 euro te beschikken. KidsCare is ervan overtuigd dat dit gaat lukken, want er wordt positief op de actie gereageerd en vrijwilligers zijn enthousiast in het activeren van hun omgeving. Je netwerk onderhouden betaalt zich uit, zo blijkt nu.

Tips en tricks van KidsCare Kenia:

  • maak een mooie actiepagina, verstuur een speciale nieuwsbrief en zet zeer betrokken vrijwilligers in. De verdubbeling van Wilde Ganzen helpt natuurlijk ook mee;
  • maak het tastbaar: voor 25 euro sponsor je een zadenpakket. Hierdoor is het duidelijk wat je met een dergelijk bedrag kunt bereiken;
  • zorg voor een aansprekend project. De zadenpakketten zijn populair omdat het nu de gevolgen van corona bestrijdt maar ook op de lange termijn een oplossing biedt.
  • wees creatief! KidsCare heeft bijvoorbeeld een bingokaart gemaakt. Hiermee wordt verbinding gelegd met de kinderen in Nederland en met de gevolgen die corona op ons land heeft. Op de kaart staan verschillende ‘taken’ waarmee kinderen hun ouders ontlasten, zoals zelfstandig huiswerk maken, opa/oma bellen om te vertellen hoe leuk ze zijn of stofzuigen. Is de bingokaart vol? Dan doet de familie een donatie. Bij de donatie van een heel zadenpakket wordt een zakje tuinkerszaadjes opgestuurd waarmee zelf thuis aan de slag kan worden gegaan;
  • zorg goed voor je netwerk. KidsCare heeft een flink netwerk opgebouwd en onderhoudt deze goed. Er worden regelmatig nieuwsbrieven verstuurd, maar ook bijvoorbeeld filmpjes uit Kenia waarin mensen ook goed kunnen zien hoe het geld wordt besteed en zich beter kunnen identificeren met de situatie daar.

Deze campagne brengt voor ruim tweeduizend weeskinderen en kinderen met een beperking en hun gezin voedselzekerheid voor komend jaar. Zo is er straks voldoende eten als de aanvoer nog verder stagneert. Een mooie en succesvolle actie!