Op dit moment kun je misschien niet zoveel doen aan fondsenwerving als je zou willen, maar je kunt je wel vast voorbereiden op het moment waarop de coronamaatregelen worden teruggeschroefd en je weer voluit aan de slag kan. Wij geven je drie tips.

Tip 1: volg een online workshop
Volg een online workshop, bijvoorbeeld via Hanvalk. Ook veel vrijwilligerscentrales bieden (bijna) gratis online workshops aan. Over fondsenwerving, maar ook andere interessante onderwerpen. Kijk eens bij de vrijwilligerscentrale in jouw gemeente, of een grote plaats bij jou in de buurt.

Tip 2: maak nu alvast plannen voor de toekomst
Hoe ga je straks de fondsenwerving weer oppakken? Hier een paar plannen die je kunt uitvoeren:

  • Identificeer potentiĆ«le donoren, spit het fondsenboek door, Google eens op andere projecten in jouw projectland en kijk waar zij fondsen hebben geworven.
  • Breng je netwerk in kaart: wie zou je kunnen helpen? En denk ook eens na waarvoor je iemand straks een donatie kunt vragen. Probeer verbanden te leggen: welke projecten zitten er nog aan te komen en wie zou daar als donor bij passen.
  • Crowdfunding kan een goede manier zijn om je project te financieren.Bijvoorbeeld: hoe kun je de garage(s) in de buurt om steun voor het inrichten van een praktijklokaal autotechniek vragen.
  • Of: hoe kun je studenten medicijnen betrekken bij fondsenwerving voor het bouwen van een kliniek.
  • Of: hoe kom je in contact met een school die een project wil adopteren en er in het volgend schooljaar fondsen voor wil werven?
  • Kijk nog eens kritisch naar je boodschap. Vermogensfondsen en particuliere donateurs worden door veel organisaties benaderd. Waarom zouden ze nou juist jouw project moeten steunen? Wat maakt jou anders dan de rest?
  • Welke activiteiten heb je nog op de planning staan, hoe kun je die straks door laten gaan als 1,5 meter afstand houden de nieuwe norm wordt?

Tip 3: organiseer een digitale brainstorm
Organiseer een (digitale) brainstorm over nieuwe ideeƫn. Denk niet na over wat of niet kan, maar probeer eens tien manieren te bedenken waarop je inkomsten kunt werven, maar ook aandacht kunt genereren.

De meest wilde ideeƫn kunnen tot hele bruikbare plannen leiden. Helemaal als je dit niet (alleen) doet met het bestuur, maar ook wat mensen van buitenaf betrekt. Vraag bijvoorbeeld een paar trouwe donoren om eens mee te denken, of mensen die werken in de sector waar je projecten in plaatsvinden. Bestaat je bestuur uit vooral gepensioneerden? Vraag dan eens een paar studenten om mee te denken. En komen zij met een wild idee, probeer ze dan ook zo ver te krijgen dat ze het voor je gaan doen!