Bangladesh VK 121 ©Mike Roelofs

Crowdfunding: de kracht van de crowd

Crowdfunding is ‘hot’; steeds meer stichtingen maken er gebruik van. Het is een leuke vorm van fondsenwerving, waarbij je mensen via sociale media mobiliseert, in actie laat komen en oproept giften te doen. Als je het goed doet kun je er in korte tijd veel geld (en andere middelen) mee inzamelen.

Tips:

  • Zet je initiatief op een crowdfunding-platform dat zich (ook) bezighoudt met internationale samenwerking, bijvoorbeeld Heroes & Friends, 1% Club of Pifworld. Je project moet dan concurreren met andere ontwikkelingsprojecten, maar zo’n platform trekt wel extra gemotiveerde bezoekers.
  • Vergelijk de verschillende websites, want de verschillen zijn groot. Bij de meeste platforms kun je geld ophalen, maar soms ook tijd en kennis. Kijk ook goed naar de kosten, de tijd dat je project op de website mag staan, het moment waarop je het opgehaalde bedrag krijgt en de manier waarop je project wordt gecontroleerd.
  • Je project moet eruit springen. Schrijf wervende teksten en plaats mooie foto’s of video’s.
  • Donateurs moeten vertrouwen hebben in het project. Referenties kunnen helpen, een goed businessplan en een correcte projectbegroting ook.
  • Een project aanmelden op een crowdfundingplatform is pas het begin. Zet sociale (en lokale) media in. Houd je pagina actueel. Het meeste moet je nog steeds zelf doen!
  • Crowdfunding kost tijd en energie. Vraag je af of die inzet zin heeft als je slechts een klein bedrag nodig hebt.
  • Start bij je inner circle – vrienden, familie, bezoekers – en betrek hen bij je project. Zij gaan ambassadeur van jouw project worden: ze kunnen meedenken en je project promoten. Zoek deelnemers op via Facebook, LinkedIn, je eigen e-mailbestanden en de bestanden van je vrijwilligers.
  • Laat je niet afschrikken door het feit dat veel projecten na maanden nog maar een paar tientjes hebben opgehaald. Dat moet jij beter kunnen!
  • Stop je actie niet te snel. Zelfs als de officiële termijn is verstreken, kan er nog geld binnenkomen – mits je project op de website mag blijven staan natuurlijk.
  • Houd gevers op de hoogte van je project en de voortgang. Je kunt ook met filmpjes elementen van je project of actie laten zien.

Meer weten?

Lees ‘De kracht van de Crowd’ op oneworld.nl.