Beter resultaat met een effectieve communicatiestrategie

Door Josje van de Grift

Josje van de Grift is Coƶrdinator Programmaā€™s bij Wilde Ganzen. Ze is betrokken geweest als trainer bij het programma Frame Voice Report!Ā waar zij met stichtingen heeft gewerkt aan capaciteitsopbouw rond reframing the message en gedragsveranderende campagnes.

Meer van Josje Josje van de Grift

Het succes van een project valt of staat bij een scherp geformuleerde boodschap en een goed doordachte communicatiestrategie. In zoā€™n strategie bepaal je welke mensen je wilt bereiken met je boodschap, welke toon de juiste is, wie het verhaal vertelt, het beeldgebruik, de kanalen die je kiest om de doelgroep te bereiken en de planning. Want bewust nadenken over je communicatie leidt tot meer resultaat, meer betrokkenheid en het draagt bij aan beeldvorming die recht doet aan het werk van jouw projectpartner. In dit blog help ik je op weg!

Tip 1: maak een communicatieplan

De communicatie over jouw project bepaalt mede het succes van de naamsbekendheid en de fondsenwervingsresultaten. Daarom is het verstandig om te beginnen met een heldere communicatiestrategie: wat zijn de communicatiedoelen en de acties die daaraan gekoppeld kunnen worden? Hoe zet ik dat in een planning? Wie is de verteller en welke kanalen kies ik om mijn verhaal te delen? Deze toolkit kan helpen om jouw strategie te bepalen.

Tip 2: kies woorden en beelden bewust

Communiceren met je doelgroep doe je vanuit een bepaald idee dat je hebt over het waarom van je project. Hierbij kies je voor een bepaalde toon, beeldgebruik en waarden die passen bij jouw organisatie. Maar sluiten deze woorden en beelden ook aan bij de mensen waar je je toe richt? Doen ze recht aan de kracht van mensen en de complexiteit van een situatie? Met Tell your story ga je aan de slag om de juiste toon en beelden bij jouw project te kiezen.

Door jouw projectpartner of de gemeenschap waar het om gaat aan het woord te laten, komt je verhaal veel krachtiger over.

Tip 3: kies je verteller

Hoe vertellen jullie je verhaal en wie is daarbij de verteller? Door jouw projectpartner of de gemeenschap waar het om gaat aan het woord te laten, komt je verhaal veel krachtiger over. Want dan is het niet jouw verhaal over de ander, maar een persoonlijke ervaring van iemand die baat heeft bij het project en die als eigenaar van het resultaat in beeld komt. In deze toolkit leer je alles over succesvolle storytelling. Of bekijk dit mooie voorbeeld.

Tip 4: zet social media in

EƩn van de grote voordelen van het gebruik van social media, is dat je met weinig tot geen financiƫle investering een groot online publiek kunt bereiken. Bovendien is het gemakkelijk voor mensen om je berichten te delen en te verspreiden. Ook al zijn er veel redenen om social media te gebruiken om te communiceren, het is wel belangrijk dat je vooraf goed nadenkt waarom en hoe je social media opneemt in je communicatiestrategie. In de toolkit Social Media helpen we je met die vragen op weg.

Meer weten over framing?
In de online toolkit van Frame Voice Report! vind je nog veel meer informatie over framing. Neem er vooral een kijkje.