Een sterke school midden in de samenleving (gebouwd zonder internationale hulp)

In de stad Jinja in het oosten van Oeganda is geweld aan de orde van de dag. De 27-jarige Eddy Balina weet er alles van: regelmatig was hij getuige van vechtpartijen en agressief gedrag. Hij besloot er iets aan te doen en zette het beste wapen in dat er is: onderwijs.

Eddie Balina, de derde van links.
Een enthousiaste Eddie Balina, de derde van links.

Balina is oprichter van Non-Violence Project Uganda, een organisatie die geweld onder jongeren wil voorkomen. De organisatie ontwikkelt programma’s voor scholen om jongeren te leren hoe ze op vreedzame wijze problemen op kunnen lossen en hoe ze een succesvol ondernemer kunnen worden. Want een van de belangrijkste redenen voor geweld is de hoge werkeloosheid en uitzichtloze toekomst onder jongeren.

Voor kwetsbare kinderen

Maar hoe bereik je kinderen die niet naar school gaan? Dat is in Jinja een behoorlijke grote groep. De organisatie besloot zelf een school op te richten in een arme buurt van de stad. In eerste instantie werd er les gegeven in een kerk, om de kosten zo laag mogelijk te houden. Maar dat was niet erg handig en de groep kinderen werd steeds groter. Een eigen gebouw zou de beste oplossing zijn, maar de vraag was: hoe komen we aan genoeg geld?

Kinderen krijgen les in Oeganda

Waardevolle lessen van Change the Game Academy

De kans om mee te doen aan de training ‘lokale fondsenwerving’ van Change the Game Academy kwam precies op tijd. Deze trainingen worden op initiatief van Wilde Ganzen in landen over de hele wereld gegeven. Mensen leren er hoe ze zelf een project op kunnen zetten en hoe ze voor hun eigen rechten op moeten komen. “Wij leerden dat er in elke buurt hulpbronnen aanwezig zijn, als je maar vraagt en aangeeft waar het voor nodig is en dus gingen we in gesprek met mensen om ons heen”, vertelt Balina. “Dit zorgde ervoor dat we een stuk grond aangeboden kregen en we mensen bereid vonden de school voor ons te bouwen. We hebben daarna een goed doordacht plan opgesteld om de school tot een succes te maken en met dat plan hebben we lokale ondernemers gevraagd ons te helpen.”

Ouders worden overal bij betrokken

“Bij Change the Game Academy leerden we dat het belangrijk is om donateurs goed te informeren en in te spelen op wat zij belangrijk vinden. Het is dankzij deze lessen ons gelukt om de school te bouwen, waardoor nu 130 kwetsbare kinderen les krijgen en we vijf onderwijzers in dienst hebben”, vertelt Balina enthousiast. “En zeker niet onbelangrijk: mensen uit de buurt monitoren de kwaliteit van ons onderwijs en we betrekken de ouders bij alles wat we doen. Scholen die door internationale organisaties zijn opgezet in buurten om ons heen mislukken vaak, omdat ouders zich er niet mee verbonden voelen. Bij ons praten en denken ze mee, ook dat is iets wat we tijdens de training geleerd hebben. Door deze aanpak heeft onze school sterke wortels in de hele gemeenschap en helpen ouders vrijwillig mee als we hulp nodig hebben.”

Een groepje vrolijke kinderen op school in Oeganda.

Dit project is succesvol gerealiseerd

Home